Digitalisering

 
Welke digitale tools worden er waar en hoe ingezet? Welke pilots lopen er en wat kunnen we daarvan leren? Hoe zet je digitalisering het meest effectief in op de huisartsenpost? Hier vindt u voorbeelden die laten zien hoe digitalisering op de huisartsenpost de werkdruk kan beïnvloeden.
Acute zorg en ANW-zorg

Beeldbellen Apeldoorn

Via beeldschermzorg kijkt een triagist van de Huisartsenpost Apeldoorn op afstand mee met de patiënt. Dit gebeurt via de beveiligde app Mag ik meekijken?. Nadat de beller een code heeft ingetoetst, kan de triagist meekijken. Lees verder

Telefoon

Beeldbellen Almelo

Als iemand met een wond, een beet of met huiduitslag naar Huisartsenpost Almelo belt, vraagt de triagist of de patiënt de app Mag ik meekijken? wil downloaden. Met deze beveiligde app kan de triagist meekijken. Bij twijfel kijkt ook de regiearts mee. Lees verder

Statistieken

Business intelligence voor de huisartsenpost

De huisartsenposten van Medrie gebruiken het HAP Dashboard. Dat is een managementinformatiesysteem en een business intelligence platform voor posten. Het dashboard haalt data op uit het HAP-systeem en genereert eenvoudig rapportages. Lees verder

Digitale toegankelijkheid

Huisarts Vladan Ilic runt een duo-praktijk met bijna 3000 patiënten, Westerdokters in Amsterdam. De praktijk gebruikt onder meer een webapplicatie met diverse diensten en TeleQ voor terugbellen. Lees verder

Patient

Dokter bellen? Eerst tot 3 tellen

HAP Amsterdam is een online campagne begonnen om jongere inwoners uit te leggen met welke vragen ze bij de post terecht kunnen. Eeen groep Facebook-gebruikers krijgt in hun tijdlijn een filmpje te zien. De boodschap is: ‘Dokter bellen? Eerst tot 3 tellen’. Lees verder

Telefoondruk verminderen met TeleQ

SGE in Eindhoven implementeerde de applicatie TeleQ in haar elf gezondheidscentra. Een patiënt die belt, krijgt via een keuzemenu een aantal opties voorgelegd. Een deel daarvan wordt elektronisch afgehandeld. Lees verder

Telefoon

Zelftriage met een chatbot

Patiënten die over hun klacht kunnen chatten met een robot (chatbot) en zo worden doorgeleid naar een digitaal zelfzorgadvies, een videoconsult of de juiste zorgverlener. De ontwikkelaars van de app ‘Moet ik naar de dokter’ testen dit graag samen met huisartsenposten.
Lees verder