Dokter bellen? Eerst tot 3 tellen

 
 
Huisartsenposten Amsterdam is een online campagne begonnen om met name jongere inwoners van Amsterdam uit te leggen met welke vragen ze bij de huisartsenpost terecht kunnen. De huisartsenpost werkt hierin samen met de gemeente. Tijdens de looptijd van de campagne krijgt een geselecteerde groep Facebook-gebruikers in hun tijdlijn een animatiefilmpje te zien, in het Nederlands of Engels. De centrale boodschap is: ‘Dokter bellen? Eerst tot 3 tellen’.

Waarom

Aanleiding voor de campagne zijn de vaak lange wachttijden bij de huisartsenpost. Volgens de huisartsenpost is het gevaar dat wanneer er te veel mensen naar de HAP bellen met klachten zonder spoedeisend karakter, patiënten met échte spoedklachten in het gedrang komen.

Doelgroep

De doelgroep van de campagne zijn inwoners tussen de 20 en 40 jaar. De grootste groep bezoekers van de huisartsenpost. Volgens de huisartsenpost zitten daar veel mensen met jonge kinderen bij, die vaak met vragen komen. "Als zij zich zorgen maken, moeten ze vooral bellen. Maar het gaat ook om mensen die, gewend als ze zijn aan de 24-uurseconomie, gewoon ’s avonds de HAP bellen voor bijvoorbeeld een herhaalrecept. Terwijl ze daarvoor beter overdag naar hun eigen huisarts kunnen bellen", aldus een woordvoerder van de huisartsenpost.

De campagne bevat 3 animatiefilmpjes; in het najaar wordt het effect ervan bekeken.

Contactpersoon

Petra Vogt - Huisartsenposten Amsterdam. E-mail: p.vogt@huisartsenpostenamsterdam.nl telefoon: 020-344 59 84 (ma. do. en vr.)