Beeldschermzorg

 
 
Via beeldschermzorg kijkt een triagist van de Huisartsenpost Apeldoorn op afstand mee met de patiënt. Dit gebeurt via de beveiligde app Mag ik meekijken? op smartphone of tablet. Wanneer iemand naar de huisartsenpost belt, wordt via het bandje verteld in welke gevallen het handig is om deze gratis app te downloaden. Bijvoorbeeld bij een wond, een beet of huiduitslag. Nadat de beller een code heeft ingetoetst, kan de triagist meekijken.

Waarom

Tot voor kort kregen mensen met huiduitslag, een (brand)wond, oor- of oogklachten of trauma- extremiteiten soms het advies om langs te komen op de huisartsenpost, omdat de ernst van dit soort klachten voor de triagist telefonisch lastig in te schatten is.

Met beeldschermzorg kan de triagist wél op afstand een inschatting maken en bepalen of een bezoek aan de huisartsenpost urgent is. Soms volstaat een advies om de patiënt verder te helpen.

Doel

Doel van de inzet van beeldschermzorg is het aantal ‘onnodige’ bezoeken aan de huisartsenpost te beperken, doordat de triagist op afstand kan meekijken met van de patiënt.

Resultaat

Uit een eerste meting van Huisartsenpost Apeldoorn blijkt dat beeldschermzorg 30 procent van de bezoeken helpt voorkomen, specifiek voor klachten als wonden, beten, huiduitslag en trauma-extremiteiten. Over andere ingangsklachten zijn nog geen cijfers bekend.

Triagisten geven ook aan dat ze vaker op afstand kunnen helpen, waar ze voorheen adviseerden om naar de huisartsenpost te komen. Patiënten zijn er ook positief over: de zorg op afstand bespaart ze tijd en moeite.

Aanpak

Huisartsenpost Apeldoorn gaf Global Screen de opdracht de app Mag ik meekijken? te ontwikkelen. Vooraf besprak een projectgroep aan welke eisen de app moest voldoen, op het gebied van veiligheid, privacy en gebruiksvriendelijkheid.

Ook werd er nagedacht over procedures en protocollen. Want wanneer en hoe wordt de app ingezet? En welke gesprekstechnieken zijn er nodig? Alle triagisten kregen een korte training, waarin zij leerden met de app te werken en de gesprekstechnieken toe te passen.

Tijdpad

De app bestaat, dus die hoeft niet opnieuw ontwikkeld te worden. Reken voor de implementatie van beeldschermzorg binnen de huisartsenpost ongeveer op een maand.

Aandachtspunten

Het is belangrijk om beeldschermzorg goed te implementeren, omdat het onderdeel wordt van de dagelijkse werkzaamheden. Bij de start kunnen sommige triagisten wat koudwatervrees hebben, ze zijn immers niet gewend om op deze manier te werken. Oefen daarom goed en laat ze ervaren wat de meerwaarde is, voor de patiënten en voor hen.

Investering

  • Tijd: scholing/training van personeel. Reken op een tot twee uur per medewerker, inclusief een uur oefenen.
  • Kosten: voor een gemiddelde huisartsenpost bedragen de kosten voor deze vorm van beeldschermzorg 95 euro per maand, exclusief btw.

Documentatie

Contactpersoon

Herko Wegter, projectleider Mag ik meekijken? Bereikbaar via h.wegter@ictkliniek.nl of 06 21 21 15 38.

Promotiefilm