Communicatie met patiënten

 
 
Goede communicatie met patiënten is essentieel, bijvoorbeeld aan de telefoon of in de wachtkamer. Maar ook bij het geven van uitleg over welke zorgvragen wel en welke niet bij de huisartsenpost horen. Wat mogen patiënten van de huisartsenpost verwachten en andersom? En hoe legt u dit uit? Daarover leest u hier voorbeelden.
Patient

Dokter bellen? Eerst tot 3 tellen

HAP Amsterdam is een online campagne begonnen om jongere inwoners uit te leggen met welke vragen ze bij de post terecht kunnen. Eeen groep Facebook-gebruikers krijgt in hun tijdlijn een filmpje te zien. De boodschap is: ‘Dokter bellen? Eerst tot 3 tellen’. 
Lees verder

Informeren patiënten via huis-aan-huis blad

Dokterswacht Friesland publiceert elke maand een artikel in de huis-aan-huis bladen in Friesland. De hoop is dat dit leidt tot minder niet-spoedeisende telefoontjes naar de Dokterswacht’. 
Lees verder

telefoon

Inzet medisch student

Huisartsenpost Groningen werkt met medisch studenten die de telefoontjes als eerste opnemen. Zij bepalen volgens een protocol de spoed. Spoed gaat meteen door, dringend wordt binnen 15 minuten teruggebeld en de rest binnen 30 minuten.
Lees verder

Patiënten informeren via een publiekscampagne

In de zomer van 2017 is de huisartsenpost Maastricht & Heuvelland een publiekscampagne gestart. De huisartsenpost wil op een uniforme manier uitleggen aan patiënten waar de huisartsenpost wel en niet voor is bedoeld. 
Lees verder

Acute zorg en ANW-zorg

Spiegelinformatie over bezoeken

HAP Oost-Brabant geeft informatie terug aan de huisartsen over patiënten met de hoogste bezoekfrequentie en het aantal telefoontjes aan de post tussen vijf en zes uur ’s middags.
Lees verder